• Begin deze maand nam investeringsmaatschappij Exor voor 2,6 miljard euro een fors belang van 15 procent in Philips.
  • De deelneming past in een natuurlijke ontwikkeling, zegt topman John Elkann van Exor tegen de Financial Times.
  • Exor is het investeringsvehikel van de puissant rijke Italiaanse ondernemersfamilie Agnelli, onder meer bekend van automerken als Fiat en Ferrari.
  • Lees ook: Italiaanse familie achter Ferrari en Fiat neemt belang van 15% in Philips voor €2,6 miljard

De investering van 2,6 miljard euro die investeringsmaatschappij Exor deze maand in Philips deed, is onderdeel van een natuurlijke evolutie van het beleggingsvehikel van de Italiaanse ondernemersfamilie Agnelli.

Exor richt zich op gezondheid, technologie en luxegoederen, zo geeft topman John Elkann aan, telg tegenover zakenkrant de Financial Times.

Exor beweegt richting gezondheidsbranche

Exor kreeg voor zijn investering in Philips liefst 15 procent van het Nederlandse zorgtechconcern in handen. Voor Exor markeert het de grootste deal sinds diens verkoop van de Amerikaanse verzekeraar PartnerRe in 2021, met een waarde van 9 miljard dollar. Ook toont het aan dat Exor zich financieel meer beweegt richting de gezondheidssector.

Met die sector voelt Exor volgens Elkann “een sterke affiniteit”. Afgelopen jaar investeerde Exor nog 800 miljoen euro in de Franse gezondheidsgroep Mérieux. Volgens Elkann “versterkte” die deelneming Exor in diens “overtuiging over het belang van deze industrie en haar groeipotentieel”.

Dat Exor miljarden in de gezondheidsbranche steekt, zou enkele decennia geleden nogal vreemd hebben geklonken. De investeringsmaatschappij staat historisch gezien vooral bekend als investeerder in de autobranche. De holding werd in de jaren 1920 opgericht door Fiat-oprichter Giovanni Agnelli, de over-overgrootvader van Elkann.

Van auto's naar gezondheidssector

Het was Elkanns opa Gianni Agnelli die het bedrijf vanaf de jaren '50 verder richting de autobranche stuurde. Exor stapte in autobedrijven als Maserati, Ferrari en Lancia en breidde uit richting Oost-Europa en Zuid-Afrika. Wel bleef de investeerder ook altijd actief in andere sectoren, zoals voeding en financiën.

Gianni Agnelli overleed in 2003. Toen Elkann datzelfde jaar bij het bedrijf kwam, kampte paradepaardje Fiat met schulden en zag de toekomst van de investeerder er slecht uit. Sinds Elkann aan het roer kwam, nam het vermogen van Exor weer toe van zo'n 4 miljard euro in 2009 naar 33 miljard euro dit jaar. Waren Exor-aandelen in 2009 nog geen 10 euro per stuk waard, anno 2023 moeten beleggers 80 euro neerleggen voor een ministukje van de Exor-taart.

“We concentreerden ons op desinvesteringen, vereenvoudiging en schuldreductie om ervoor te zorgen dat wat we hadden, gered kon worden.", zegt Elkann tegen FT over het eerste decennium na de dood van Agnelli. Het decennium daarop was er volgens Elkann "een van stabilisering", wat de weg vrijmaakte voor nieuwe groei.

Exor deed de afgelopen jaren verscheidene investeringen, zoals die in verzekeraar PartnerRe, die Exor in 2021 weer van de hand deed.

Veel van de bedrijven waarin Exor investeert, zoals Ferrari en Stellantis (het holdingbedrijf van onder meer Fiat, Peugeot en Chrysler), beleefden een goed eerste half jaar van 2023, met stijgende omzetten en koersen. Toch stellen analisten tegen de FT dat dat aandelen Exor worden verhandeld met een korting van 45 procent van de eigenlijke waarde. De aandelenkoers verder omhoog krijgen, is volgens analisten dan ook het uiteindelijke doel.

Mogelijk helpen investeringen in de gezondheidszorg, zoals die in Philips, daarbij. Exor stelt zichzelf dan ook ten doel om de opbrengsten van de verkoop van PartnerRe te herinvesteren in technologie, luxeproducten en gezondheid. Zo nam het bedrijf al een belang van 24 procent in het merk voor luxe schoenen Christian Louboutin, nam het een meerderheidsbelang in het Chinese lifestyle-label Shang Xia en kocht het 45 procent van de aandelen in het Italiaanse Lifenet Healthcare op.

LEES OOK: 6 dingen die je moet weten over Exor, de investeringsmaatschappij van Ferrari-familie Agnelli